Bohaterowie Wiki
Advertisement
Bohaterowie Wiki
Marioptds.png
Uwaga!

Wiara w twojego nowego ucznia niewłaściwa być może - tak jak twa wiara w Ciemną Stronę Mocy...

—Yoda do Palpatine'a

Przeczucia, przeczucia. Te wizje, które masz... (Anakin: To ból, cierpienie. Śmierć). O sobie mówisz, czy o kimś, kogo znasz? (Anakin: O kimś.) Bliskim dla ciebie? (Anakin: Tak.) Ostrożny być musisz, Anakina przyszłego wyczuwając. Strach przed stratą to droga na Ciemną Stronę. (Anakin: Nie pozwolę, by moje wizje się spełniły, mistrzu Yoda.) Śmierć naturalną częścią życia jest. Raduj się z tych wokół ciebie, co w Moc się przemieniają. Nie opłakuj ich. Nie tęsknij za nimi. Przywiązanie do zazdrości prowadzi. To cień chciwości oznacza. (Anakin: Co mam zrobić, mistrzu Yoda?) Trenuj siebie, by uwolnić się od wszystkiego, czego stracić się boisz.

—Yoda do Anakina Skywalkera, podczas śmierci.

Rozmiar znaczenia nie ma. Spójrz na mnie. Oceniasz mnie według mojego rozmiaru, prawda? Hmm? Hmm. I cóż, nie powinieneś. Bo moim sprzymierzeńcem Moc jest, a potężny sprzymierzeniec jest to. Życie ją tworzy, sprawia, że rośnie. Energia jego otacza i wiąże nas. Świetliste istoty to my, a nie ta surowa materia. Musisz Moc wokół siebie poczuć; tutaj, między tobą, mną, drzewem, skałą, wszędzie, tak. Między lądem a statkiem nawet.

—Yoda uczy Luke'a o korzystaniu z Mocy.

Rób albo nie rób. Próby nie ma.

—Yoda do Luke'a Skywalkera.

Yoda jest jedną z postaci w serii Gwiezdne wojny.

Chociaż był mocnym ekscentrykiem, Yoda był też niezwykle mądrym, doświadczonym, zręcznym i potężnym Jedi. Był najbardziej znającym się na rzeczy i wyszkolonym mistrzem Jedi, a także najmądrzejszym, najsilniejszym i najpotężniejszym Jedi swoich czasów, niezwykle potężnym i zdolnym do posługiwania się Jasną Stroną Mocy oraz wyjątkowo uzdolnionym w walce na miecze świetlne z wiekami treningu, doświadczenia i wiedzą zarówno w walce na Moc, jak i na miecze.

Ze względu na swoją niezrównaną mądrość, umiejętności i moc, Yoda był Wielkim Mistrzem Zakonu Jedi, który pomógł wyszkolić Luke'a Skywalkera i innych bohaterów, a także stawił czoła i prawie pokonał najbardziej groźnych złoczyńców, takich jak hrabia Dooku, a nawet sam Palpatine w nowszych filmach - jest łagodnym nauczycielem, ale jak wszyscy Jedi będzie zaciekle walczyć w obronie galaktyki przed Ciemną Stroną Mocy.

Był postacią drugoplanową w oryginalnej trylogii, służąc jako główna postać w Imperium kontratakuje, a także jako pomniejsza, ale kluczowa postać w Powrocie Jedi. Był także jedną z głównych postaci w trylogii prequeli i postacią pośmiertną w najnowszej trylogii.

Osobowość

Yoda spędził osiem wieków trenując i udzielając korepetycji całym pokoleniom Jedi, niechętnie przyjmując Anakina lub Luke'a Skywalkera na trening Jedi, uważając ich za niezdolnych podczas pierwszego spotkania z nimi. W obu przypadkach jednak pozwolił Obi-Wan Kenobi przekonać go do przyjęcia ich na praktykantów.

Dla swoich uczniów Yoda mógł być bardzo surowy w jednej chwili, sprawdzając ich psychiczne i fizyczne ograniczenia, a potem będąc wobec nich niemal jak ich własny dziadek.

Kiedy Dooku spowodował częściowe zawalenie się pokoju podczas swojego pojedynku z Yodą na Geonosis, Jedi stanął przed wyborem pościgu za uciekającym Sithem lub chronieniem rannego Obi-Wana Kenobiego i nieprzytomnego Anakina Skywalkera przed spadającymi gruzami, zamiast tego zdecydował się uratować swoich towarzyszy, pozwalając Dooku uciec. Jednakże, gdy flota Mistrza Plo Koona została zniszczona przez Konfederacyjną superbroń Malevolence, Yoda zabronił Anakinowi Skywalkerowi i Ahsoce Tano prowadzenia poszukiwań Koona, powołując się na niebezpieczeństwo ze strony statku Separatystów. To pokazuje, że Yoda ceni życie innych Jedi na tyle, że wybrałby ocalenie ich zamiast pokonania Lorda Sithów, ale jego wartość nie przesłania jego osądu. Jego wartość dla innych Jedi jest widoczna, kiedy upadł na kolana po tym, jak przeczuwał wiele ich śmierci, pokazując, że Yoda bardzo się o nich troszczył.

Yoda nie boi się śmierci i często radził innym pytającym o śmierć, aby się jej nie bali, a zamiast tego cieszyli się, że staną się jednością z Mocą. Nawet gdy zbliżał się do śmierci przed rozpoczęciem Bitwy o Endor, Yoda w pełni zaakceptował własną śmiertelność i nieuchronny koniec, umierając spokojnie i stając się jednością z Mocą.

Uszy Yody były wyraziste i czasami zwijały się, gdy wyrażał silne emocje, takie jak zaskoczenie.

Ciekawostki

  • Yoda powraca w serii Angry Birds Star Wars, w której jest przedstawiany przez nieznanego ptaka. Zachowuje swój miecz świetlny i umiejętności siłowe sprzed lat. Można nim grać tylko w wersji prequelowej, będąc elementem tła gry w wersji z oryginalnej trylogii. W wersji prequelowej może odbijać się, obracając mieczem świetlnym i zadając obrażenia obiektom. Zostaje wprowadzony na 11. etapie po ptasiej stronie pierwszego rozdziału, Inwazji Naboo, i pojawia się w każdej walce z bossem, z wyjątkiem etapu z bossem w Powstaniu Klonów.
Advertisement