Bohaterowie Wiki
Advertisement
Bohaterowie Wiki
Do szablonu +18.png
Uwaga!

Słuchaj się, kurwa, we wszystkim Roche'a, bo to patriota, chociaż chuj.

—Talar o Roche'u.

Dla Temerii zrobię wszystko, nawet się skurwię.

—Vernon Roche.

Vernon Roche jest jedną z głównych postaci w grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów i postacią drugoplanową w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon. Jest dowódcą Niebieskich Pasów, sił specjalnych temerskiego wojska. Jako Temerczyk darzył wielkim szacunkiem króla Foltesta. Jest także zdolnym wojownikiem.

W polskiej wersji językowej głosu użyczył mu Krzysztof Banaszyk, a w wersji angielskiej Mark Healy.

Biografia

Wczesne życie

Vernon Roche nigdy nie spotkał swojego ojca. Dzieciństwo spędził żyjąc w biedzie. Nie mając pieniędzy na utrzymanie rodziny, jego matka została zmuszona do pracy jako prostytutka na ulicy. Z tego powodu inne dzieci obrzucały go obelgami, nazywając go „kurwim synem”; od tego czasu Roche reaguje agresywnie na tę szczególną zniewagę.

Vernon przyznaje, że gdyby nie król Foltest, wylądowałby na ulicy jako włóczęga lub pijak.

Roche służył przez cztery lata w jednostce Niebieskich Pasów. Za swoje poświęcenie i skuteczność został dwukrotnie odznaczony Orderem Odwagi. Był także weteranem bitwy pod Brenną.

Według Iorwetha jest on odpowiedzialny za zagładę wielu elfów, kobiet i dzieci. Roche kierował także „pacyfikacją” Mahakamu.

Dzięki swoim zdolnościom stał się prawą ręką Foltesta i miał w Wyzimie ogromną władzę i wpływy.

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

W prologu przesłuchuje Geralta na temat zabójcy Foltesta i zaczyna wierzyć, że Geralt nie miał nic wspólnego z zabójstwem króla Temerii. Nienazwany „kontakt” ujawniony później jako Jaskier, dostarcza informacji o miejscu pobytu prawdziwego Królobójcy.

Na początku Rozdziału I Roche, Geralt i Triss spotykają Iorwetha, który atakuje ich z powodu ciągłej wrogości między Scoia'tael a Niebieskimi Pasami. Po uratowaniu Zoltana i Jaskra Roche i jego ludzie zajmują budynek obok karczmy. Podczas gdy Geralt nie wykonuje zadań, Roche kontynuuje polowanie na Iorwetha i Królobójcę, czego kulminacją jest trójstronna bitwa między Scoia'tael, Niebieskimi Pasami i Letho. Podczas tej bitwy Geralt ma możliwość uwolnienia Iorwetha i oddanie mu miecza lub sprzymierzenia się z Vernonem i Niebieskimi Pasami. Nieudzielenie mu pomocy prowadzi do schwytania Iorwetha przez Roche'a. Jeśli w Rozdziale I Geralt zdecyduje się stanąć po stronie Roche'a, poprowadzi infiltrację, by zabić skorumpowanego i zdradzieckiego komendanta Flotsam.

W rozdziale II okazuje się, że Roche stoi za spiskiem przeciwko królowi Henseltowi. Po odkryciu spisku król Henselt za radą maga Detmolda nakazuje egzekucję wszystkich Niebieskich Pasów, z wyjątkiem Ves, którą Henselt gwałci. Geralt i Roche uciekają z obozu Kaedwen, by przechwycić Shealę w Vergen, obleganym przez Armię Henselta. Czarodziejce udaje się uciec z miasta, ale Henselt i jego Straż Królewska, którzy również jej szukali, zostają pokonani przez Geralta. Roche jest wtedy albo przekonany, że zabicie Henselta pomogłoby tylko Królobójcom i uczyniłoby go takim samym mordercą, jak oni, albo Geralt pozwolił mu zabić Henselta w zemście za egzekucję Niebieskich Pasów.

W rozdziale III Roche jest jednym z niewielu pozostałych ludzi, którzy wciąż mogą działać w interesie Temerii i stara się zapobiec rozpadowi swojego kraju w Loc Muinne. Gwarantując Geralta, udaje mu się uzyskać dostęp wiedźmina do miasta, omijając Zakon Płonącej Róży, nawet jeśli Geralt stanął przeciwko nim.

Spotykając się z Radowidem V, Roche odkrywa, że ​​Anais La Valette została schwytana przez Detmolda i zgadza się ją uratować i dostarczyć Radowidowi. Jeśli Geralt zdecyduje się mu pomóc, Roche albo dotrzyma słowa danemu Radowidowi i dostarczy mu bękarta Foltesta, w którym to przypadku przywdziewa redańskie barwy i deklaruje, że będzie służył Radowidowi, ponieważ ten zamieni Temerię w protektorat wierząc w to najlepiej. by chronić spuściznę Foltesta, albo zostanie przekonany przez Geralta, by wysłał Anais do Jana Natalisa, w którym to przypadku zrobi wszystko, by ją chronić, a Temeria pozostanie niezależna. Tak czy inaczej, Detmold zostaje brutalnie zamordowany przez Roche'a.

Jeśli Geralt zdecyduje się uratować Triss, Roche z powodzeniem uratuje Anais na własną rękę, ale nie będzie w stanie zabić Detmolda, w którym to przypadku Temeria zostanie albo podzielona między Redanię i Kaedwen, jeśli Henselt pozostanie przy życiu, albo popadnie w wojnę domową.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Bezpośrednio po wydarzeniach w Loc Muinne Vernon Roche wybiegł na linię frontu i dołączył do 2. Armii Temerskiej pod dowództwem Natalisa, gdzie zajmował pozycje obronne na linii Dol Blathanna - Carbon w ramach przygotowań do nadchodzącej inwazji Nilfgaardu. Jednak po trzech dniach nilfgaardzcy żołnierze rozbili ich szeregi i Temerczycy rozproszyli się. Na wieść o wezwaniu króla Radowida do broni w pobliżu Novigradu i obietnicy walki o wolną Północ Roche wziął pozostałe siły i przebił się na zachód, włamując się do delty Pontaru w nadziei na pozyskanie wsparcia ze strony Redańczyków. Niestety, ku swojej rozpaczy, Radowid nie różnił się niczym od cesarza Emhyra i dlatego Roche ostatecznie zdecydował się na partyzantkę.

Wciąż chcąc uzyskać wolną Temerię, zawarł sojusz z byłym redańskim szpiegiem Sigismundem Dijkstrą i byłym temerskim szpiegiem Talarem. Zdając sobie sprawę, że Radowida w ogóle nie interesuje kwestia suwerenności Temerii, grupa zaczęła planować jego zabójstwo. Ponadto Roche nawiązał kontakt z Nilfgaardem, który obiecał uczynić Temerię niepodległym, wasalnym państwem cesarstwa w zamian za zabicie Radowida i zaprzestanie ataków partyzanckich na jego siły. W ten sposób Roche kazał swoim ludziom osłabić wsparcie Redańczyków w okolicy, nie atakując oddziałów nilfgaardzkich. Podobnie żołnierzom nilfgaardzkim nakazano pozostawić partyzantów w spokoju, podobno pod pretekstem, że nie stanowią już większego zagrożenia.

Kiedy Geralt zaczął szukać Skurwiela Juniora w okolicy, Dijkstra wysłał go do Roche'a, który teraz obozował w dużej jaskini niedaleko Oxenfurtu. Po krótkiej rozmowie Roche poinformował Geralta, że ​​ma trochę szczęścia, ponieważ miał zamiar porozmawiać z informatorem, dzięki któremu może dowiedzieć się więcej o Juniorze. W Oxenfurcie Roche wykazał, że jego informatorem był nie kto inny jak król Radowid V. Po rozmowie z królem Geralt i Roche odeszli, a Roche powiedział, że Radowid coraz bardziej pogrąża się w szaleństwie i poprosił wiedźmina, aby w wolnym czasie przyszedł do niego.

Później, po udanej ucieczce magów z Novigradu, Roche spotyka Geralta w Passiflorze z Dijkstrą. Ujawniają swój plan zamordowania Radowida i że ich kontakt, który jest niezbędny dla planu, nie zgłosił się; tym kontaktem okazuje się Talar, były szef wywiadu temerskiego.

Osobistą sprawą, w której Roche potrzebował pomocy, okazała się Ves, która otwarcie przeciwstawiała się rozkazom Roche'a i atakowała nilfgaardzki obóz bez jego zgody. Jeśli Geralt zgadza się pomóc Roche'owi, odkrywają, że Ves przygotowuje zasadzkę na egzekucję mieszkańców Jawornika. Po zabiciu Nilfgaardczyków i uratowaniu Ves, ona i Roche wdają się w kłótnię o jej nieposłuszeństwo. Geralt może wyrazić swoją opinię. Podczas kłótni dowiadują się, że przeżył nilfgaardzki oficer. Oboje kłócą się o to, czy go zabić, czy nie, i ponownie Geralt oferuje swój wkład w całą sytuację.

Jeśli Geralt pomógł Roche'owi w sprawie Ves, może go zwerbować do pomocy w bitwie pod Kaer Morhen przeciwko Dzikiemu Gonowi. Roche zgadza się i mówi, że pojedzie natychmiast, gdy załatwi kilka ważnych spraw.

Kiedy Geralt wróci do Kaer Morhen z Ciri, ma możliwość nawiązania dialogu z Rochem i Ves na temat twierdzy, statusu partyzantów i ich zdaniem wyniku wojny. Jeśli Letho z Gulety został zaproszony do twierdzy, zamiast tego zostanie wywołany automatyczny przerywnik. Rozmowa będzie przebiegać normalnie, dopóki Letho nie przerywa jej, komentując, że spotkał kilku „starych przyjaciół”. Roche i Ves są źli na Geralta za sprowadzenie do twierdzy człowieka, który zabił Foltesta, i nie chcą z nim rozmawiać.

Później, gdy Geralt wyrusza po Filippę Eilhart, jeśli nie złamie nogi Djikstry, może opcjonalnie wziąć udział w zamachu, u boku partyzantów Roche'a.

Ciekawostki

  • Nakrycie głowy Roche'a jest znane jako „chaperon”.
  • W polskiej wersji jego nazwisko wymawia się „Rosz”.
Advertisement