FANDOM

Stub Ta strona to zalążek artykułu. Możesz pomóc Bohaterowie Wiki rozbudowując ją!
Byłeś mi bratem, Anakinie, kochałem cię.

—Obi-Wan do Anakina

Moc będzie z tobą... zawsze.

—Obi-Wan do Luke'a Skywalkera

Obi-Wan Kenobi (znany też jako Ben Kenobi) jest jednym z głównych bohaterów serii Gwiezdne Wojny. Jest mistrzem Jedi, który pomógł wyszkolić Luke'a Skywalkera na drodze Mocy w oryginalnej trylogii, a także był jedną z głównych postaci w trylogii prequeli. Obi-Wan jest także postacią drugoplanową w serialu animowanym Gwiezdne Wojny: Wojny Klonów. Był uczniem mistrza Jedi, Qui-Gon Jinna, a później mistrzem Anakina Skywalkera.

Wystąpił we wszystkich trzech filmach w oryginalnej trylogii, pełniąc rolę głównej postaci w Nowej Nadziei oraz pojawił się pośmiertnie w Imperium Kontratakuje i w Powrocie Jedi. Wystąpił także we wszystkich trzech filmach w trylogii prequeli, pełniąc rolę jednego z dwóch protagonistów (obok Qui-Gon Jinna) w Mrocznym Widmie oraz postaci drugoplanowej zarówno w Ataku Klonów, jak i Zemście Sithów. Występuje także w formie głosu zarówno w Przebudzeniu Mocy, jak i w Skywalker Odrodzenie.

Był także drugoplanowym bohaterem filmu i serialu animowanego Gwiezdne Wojny: Wojny Klonów z 2008 roku.

W jego rolę, jako starszego Obi-Wana, wcielił się Alec Guinness w oryginalnej trylogii oraz w Przebudzeniu Mocy, a także przez Ewana McGregora jako młodszy Obi-Wan w trylogii prequeli, Przebudzeniu Mocy i Skywalker Odrodzenie. Głosu za to mu użyczał James Arnold Taylor w wersji angielskiej oraz Jarosław Domin w wersji polskiej, w filmie i serialu Gwiezdne Wojny: Wojny Klonów.