Byłeś mi bratem, Anakinie, kochałem cię.

—Obi-Wan do Anakina

Moc będzie z tobą... zawsze.

—Obi-Wan do Luke'a Skywalkera

Obi-Wan Kenobi (znany też jako Ben Kenobi) jest jednym z głównych bohaterów serii Gwiezdne Wojny. Jest mistrzem Jedi, który pomógł wyszkolić Luke'a Skywalkera na drodze Mocy w oryginalnej trylogii, a także był jedną z głównych postaci w trylogii prequeli. Obi-Wan jest także postacią drugoplanową w serialu animowanym Gwiezdne Wojny: Wojny Klonów. Był uczniem mistrza Jedi, Qui-Gon Jinna, a później mistrzem Anakina Skywalkera.

Wystąpił we wszystkich trzech filmach w oryginalnej trylogii, pełniąc rolę głównej postaci w Nowej Nadziei oraz pojawił się pośmiertnie w Imperium Kontratakuje i w Powrocie Jedi. Wystąpił także we wszystkich trzech filmach w trylogii prequeli, pełniąc rolę jednego z dwóch protagonistów (obok Qui-Gon Jinna) w Mrocznym Widmie oraz postaci drugoplanowej zarówno w Ataku Klonów, jak i Zemście Sithów. Występuje także w formie głosu zarówno w Przebudzeniu Mocy, jak i w Skywalker Odrodzenie.

Był także drugoplanowym bohaterem filmu i serialu animowanego Gwiezdne Wojny: Wojny Klonów z 2008 roku.

W jego rolę, jako starszego Obi-Wana, wcielił się Alec Guinness w oryginalnej trylogii oraz w Przebudzeniu Mocy, a także przez Ewana McGregora jako młodszy Obi-Wan w trylogii prequeli, Przebudzeniu Mocy i Skywalker Odrodzenie. Głosu za to mu użyczał James Arnold Taylor w wersji angielskiej oraz Jarosław Domin w wersji polskiej, w filmie i serialu Gwiezdne Wojny: Wojny Klonów.

Osobowość

W młodości Obi-Wan wykazywał suche poczucie humoru i sarkastyczny dowcip, z buntowniczym charakterem i musiał radzić sobie z dużym niepokojem emocjonalnym.

W późniejszych latach Obi-Wan stał się odważny, pokorny, skromny, łagodny, lojalny, moralny, honorowy, zrównoważony, cierpliwy, bezinteresowny, zdyscyplinowany i nieco zawzięty, choć zachował część swojego dawnego cynizmu. Miał zwyczaj powtarzania sobie w myślach Kodeksu Jedi, ponieważ przynosiło mu to spokój i uspokajało jego myśli. Pomimo wielu godnych pochwały cech, był także hipokrytą, a także bywał nieco arogancki, ponieważ często krytykował i pouczał tych, którzy złamali Kodeks Jedi, zwłaszcza swojego ówczesnego ucznia Anakina Skywalkera. Jednak raz zrobił to sam, kiedy miał romantyczny związek z Satine Kryze; romans, którego Wysoka Rada Jedi nie była świadoma. Był również głęboko przekonany, że „tylko Sith handluje w absolutach”, ale to przekonanie samo w sobie było absolutem.

Pomimo swojego honoru i dobrych obyczajów, Obi-Wan rzadko postępował właściwie, ślepo przestrzegając zasad i rozkazów.

Jako Jedi, Obi-Wan był inteligentny i mądry. Jednak, podobnie jak większość Mistrzów Jedi, był nieco krótkowzroczny, ponieważ najwyraźniej nie zdawał sobie sprawy, że jego ciągłe kłamstwa i oszustwa wobec Anakina, a także ukrywanie przed nim tajemnic, powoli zwracały jego najlepszego przyjaciela przeciwko Zakonowi Jedi. Obi-Wan nigdy nie bronił go przed Radą Jedi w jego obecności, nawet gdy Anakin miał rację i traktowali go niesprawiedliwie. Jednak, nieznany Anakinowi, Obi-Wan bronił go przed Radą, po tym jak opuścił salę Rady.

Podczas wygnania Obi-Wan doszedł do wniosku, że to, co stało się z Anakinem, było w dużej mierze jego winą i że był arogancki z jego strony, myśląc, że mógł wyszkolić Anakina tak dobrze, jak Yoda. Uważał, że jego niedociągnięcia jako nauczyciela sprawiły, że Anakin był podatny na wpływy imoeratora.

W ostatnich chwilach Obi-Wan zachował cechy cierpliwości, cnoty i przewidywania, a także zyskał nieco odwagi, która przypomina jego czasy młodości.

Ciekawostki

  • Powraca w Angry Birds: Star Wars. W jego przebraniu jest ptak Bomba i może wystrzelić serię energetycznych pocisków, które powodują, że przedmioty lecą w kierunku, w którym zmierzał.