Bohaterowie Wiki
Advertisement

Miranda Lawson jest jedną z postaci w trylogii Mass Effect. Jest genetycznie zmodyfikowanym ludzkim okazem stworzonym przez bogatego tyrana biznesowego - Henry'ego Lawsona, dopóki nie uciekła od niego i nie zaczęła pracować dla Cerberusa. Wraz z nimi była menadżerką Projektu Łazarz, odpowiedzialnego za przywrócenie do życia komandora Sheparda.

W angielskiej wersji językowej głosu użyczyła jej Yvonne Strahovski, a w wersji polskiej Anna Sztejner.

Biografia

Mass Effect 2

Po zniszczeniu Normandii SR1 i śmierci komandora Sheparda, Cerberus rozpoczął obudowę jego ciała, aby przywrócić go do życia. Był to projekt Łazarza, którego szefem była Miranda. Zostaje później członkiem drużyny i możliwą opcją romansową dla męskiego Sheparda.

W swojej misji lojalnościowej Shepard musi pomóc Mirandzie w uratowaniu jej siostry Oriany przed najemnikami Zaćmienia, którzy chcą zwrócić siostrę ojcu Mirandy. Po jej zakończeniu tej misji, Shepard może przekonać Mirandę do poprawienia stosunków ze swoją siostrą, co postanawia zrobić.

Mass Effect 3

W Mass Effect 3 (jeśli przeżyła misję samobójczą w Mass Effect 2) Miranda nie jest już członkiem załogi ani centralną postacią, ale pojawia się od czasu do czasu. Shepard kontaktuje się z nią kilka razy, a później jest celem misji. Jej ojciec Henry Lawson współpracuje z Cerberusem (z którego postanowiła odejść) i dokonuje na ludziach okropnych rzeczy. Przerażona działaniami ojca Miranda robi wszystko, aby ostrzec i uratować jak najwięcej ludzi, ryzykując własne życie, gdy zostaje zaatakowana przez Kai Lenga.

Komandor Shepard może w tej chwili ją uratować, a jeśli przeżyje, pomoże w odzyskaniu Ziemi i można się z nią skontaktować przed ostatecznym atakiem. Jeśli ma romans z Shepardem, wyraża wątpliwości, czy Shepard wróci żywy, ale zapewnia ją, że to zrobi. Miranda błaga Sheparda, by zakończył walkę, a potem ją znalazł.

Osobowość

Na samym początku Miranda okazała się bardzo zimna, zdystansowana i niefrasobliwa, czego dowodem jest jej bezwzględna egzekucja Wilsona za zdradę i spokojne odpieranie wszelkich argumentów Sheparda, na czele ze stwierdzeniem, że priorytetem jest usunięcie go ze stacji, zamiast ryzykować oczekiwaniem (bardzo mało prawdopodobnym) na pozostałych ocalałych. Do tego Miranda była tak zaangażowana w misję przywrócenia Sheparda do życia, że ​​deklaruje, iż wszyscy inni (być może także ona) są nieistotni, chociaż należy zauważyć, że Jacob popiera to, mówiąc, że bez Sheparda ostatnie dwa lata pracy byłyby na nic. Miranda wydaje się być dość arogancka; gdy Jacob kwestionuje jej działania, ta twierdzi, że nigdy się nie myli i że jacob powinien już się tego nauczyć. Jednak okazuje się, że nie jest to zwykła przechwałka, ponieważ sam Człowiek Iluzja twierdzi, że zwykle ona nie jest w błędzie. Na początku okazuje się ona również bardzo ostrożna w stosunku do Sheparda, obawiając się, że może mieć bardzo duży wpływ na całego Cerberusa. Z powodu swojej nieufności początkowo odmawia otwartej rozmowy z Shepardem, mówiąc, że nie szuka przyjaciela, ale zmienia zdanie po tym, jak przenosi się do Normandii i po kilku rozmowach otwiera się przed nim na temat jej ojca.

Gdy Shepard poznaje Mirandę, ujawnia się jej prawdziwa osobowość; jest tak naprawdę kobietą głęboko nienawidzącą siebie, której lata znęcania z ręki jej ojca, a także natura jej istnienia sprawiły, że poczuła, iż nie zasługuje na uznanie za żadne ze swoich osiągnięć; jej zimna osobowość i zewnętrzna pewność siebie są po prostu fasadą, która ukrywa jej niepewność. Pozwala innym ludziom wykorzystywać jej talenty jako sposób na znalezienie swojego miejsca we wszechświecie. Jej samoocena pogarsza się tylko wtedy, gdy porównuje się do Sheparda, który dokonał o wiele więcej niż ona bez żadnej modyfikacji genetycznej.

Miranda może być często apatyczna, czasami aż siegając do poziomu bezduszności. Nie jest przychylnie nastawiona do ataku Cerberusa na Wędrowną Flotę, twierdząc, że to „nic osobistego” i próbuje zabrać straumatyzowanego quarianina Veetora'Narę na przesłuchanie, nawet po tym, jak Tali sugeruje po prostu zabranie jego danych z omni-klucza, i wydaje się lekko rozczarowana, jeśli Shepard żąda, aby Tali zabrała go pod opiekę medyczną. Ponadto jej reakcja na to, że Shepard pozwala ofierze zarazy zadławić się na śmierć, gdy ma on niezbędny sprzęt, aby mu pomóc, jest prosta: „Wątpię, czy i tak mógłby nam pomóc”.

Jednak pomimo tego, że jest bardzo lojalna wobec Cerberusa przez większość czasu w Mass Effect 2, Miranda jest dosyć nietypowa jak na zwykłego członka tej organizacji, będąc pro-ludzką w przeciwieństwie do anty-kosmitów i faktycznie lamentuje, jak wielu z nich dołącza do Cerberusa tylko z prostych, ksenofobicznych powodów. Bardzo szanuje Mordina, a także wykazuje empatię wobec quarianki Lia'Vael, rozumiejąc złość Tali wobec uprzedzonego volusa Kor Tuna, który fałszywie oskarża ją o kradzież. Ma również wyraźny szacunek dla asari, opisując Illium jako „cud kulturowy” i mówi, że ludzkość mogła by się wiele nauczyć od ich pomysłowości. Niemniej jednak jej prorocze przekonania i lojalność wobec Cerberusa powodują tarcia między nią a dużą częścią drużyny Sheparda, szczególnie jeśli chodzi o Jack. Jedynymi wyraźnymi wyjątkami są Samara, Kasumi i Jacob, z czego ten ostatni zna ją od lat i jest jej dobrym przyjacielem. Nawet Garrus, który ogólnie jest przyjazny i akceptuje większość ludzi, jest wobec niej ostrożny i będzie przeciwny wobec niej jako przywódczyni drużyny ogniowej, jeśli Jack nie będzie obecna, wskazując, że połowa drużyny jej nie ufa. Miranda zwraca jednak uwagę, że to, czy ktoś jest lubiany, nie ma znaczenia, kiedy życie ludzi jest zagrożone.

Chociaż czasami potrafi być bezwzględna, Miranda wykazuje również bardzo wyraźne standardy moralne, z których nie mniej ważny jest jej sprzeciw wobec planu Człowieka Iluzji, by utrzymać Bazę Zbieraczy nietkniętą (bazę, w której zginęło miliony ludzi). Jeśli Shepard zniszczy Bazę Zbieraczy, Miranda pochwali decyzję dowódcy, a także całkowicie rezygnuje z Cerberusa w odpowiedzi na nakłaniającego ją Człowieka Iluzję, nakazującego jej powstrzymanie Sheparda. Nie znosi także przypadkowego i sadystycznego okrucieństwa, głośno nie pochwalając brutalnego traktowania więźnia przez strażnika w Czyśćcu i posiadając wystarczającą empatię, aby ostrzec przypadkowego nastolatka na Omedze, że potrzebuje czegoś więcej niż wiedzy, jak używać pistoletu, jeśli chce przetrwać. Wreszcie, Miranda również bardzo lubi i troszczy się o swoją młodszą bliźniaczkę, Orianę i dołożyła wszelkich starań, aby zapewnić jej bezpieczeństwo, a nawet posunęła się do tego, by uniknąć ujawnienia jej, że istnieje. Do czasu przybycia Żniwiarzy stała się znacznie cieplejsza i straciła wiele (jeśli nie wszystko) ze swojej dawnej bezwzględności i zimna. Nie mając już złudzeń co do braku skrupułów u Cerberusa, aktywnie działa przeciwko niemu, a także ostrzega niewinnych cywilów przed obiektem Sanktuarium jej ojca.

Miranda czasami bywa hipokrytką; często wyraża wstręt do tego, jak jej ojciec próbował kontrolować każdy aspekt jej życia i dlatego nie mogła znieść tego, że mógł zrobić to samo z Orianą, ale podczas Projektu Łazarz była całkowicie gotowa umieścić chip kontrolny w mózgu Sheparda jako zabezpieczenie (co uzasadniała przekonaniem, że dawanie Shepardowi wolnej woli było zbyt wielkim ryzykiem) i zrobiłaby to, gdyby Człowiek Iluzja jej nie powstrzymał. Jednocześnie jednak jest wystarczająco sprytna, aby sobie z tym poradzić, a zanim Żniwiarze przybyli w 2186 r, głęboko żałuje, że kiedykolwiek pragnęła to zrobić, do tego stopnia, że ​​praktycznie błaga Sheparda o wybaczenie i mówi, że zawsze będzie tego żałować.

Ciekawostki

  • Jej pierwotne nazwisko brzmiało „Solheim”, co po norwesku oznacza „Sunhome”. Jednak twórcy zdecydowali się zmienić to na „Lawson”, aby pasowało do australijskiego akcentu jej angielskiej aktorki głosowej.
  • Wczesne grafiki koncepcyjne Mirandy przedstawiały ją jako blondynkę, bardziej przypominając jej angielską aktorkę głosową, której twarz została wykorzystana do jej modelu, lecz ciemne włosy zostały później wybrane ze względu na poczucie, że lepiej pasują do jej archetypu „Femme Fatale”.
  • Miranda pierwotnie miała być romantyczną opcją dla męskiej i żeńskiej wersji Sheparda.
  • Podczas jej występów w drugiej i trzeciej grze, ujęcia jej pośladków były często używane, aby podkreślić jej seksualność. Częstotliwość tych momentów, a zwłaszcza sposób, w jaki były one czasami wykorzystywane w scenach, które ich nie wymagały, wywołała ostrą krytykę ze strony niektórych recenzentów i graczy, choć dzięki temu powstało też sporo memów.
  • Dokumentacja Handlarza Cieni na temat Mirandy ujawnia, że próbowała zajść w ciążę, ale niestety nie może. Chociaż przyczyna jej bezpłodności nigdy nie została wyraźnie określona, sugeruje się, że została specjalnie stworzona przez ojca w ramach jego prób kontrolowania jej życia.
  • Jak na ironię, Miranda ma kilka cech wspólnych z Gruntem: oboje mają początkowy brak pewności siebie, czują, że nie zasługują na uznanie za rzeczy, które otrzymali od szalonego naukowca, który genetycznie zmodyfikował ich tak, aby byli najlepszymi ze swojego gatunku, i są nieco niejednoznaczni moralnie. Obaj cenią również wyrafinowane dzieła ludzkie, takie jak pisma Hemingwaya i dzieła duńskiego kompozytora Nielsena.
  • Twierdzenie Mirandy w Mass Effect 3, że jest „byłą zastępczynią Cerberusa” jest nieco niespójne z jej przedstawieniem w innych pracach, które przedstawiają ją jako wysoko postawioną, ale nigdy nie sugerują, że jest dosłownie zastępcą dowódcy. W szczególności jej tekst do Sheparda w drugiej grze: „Cerberus nie mówi mi, że coś jest niemożliwe, dają mi zasoby i mówią„ zrób to ”, co sugerowałoby, że Miranda przyjmuje rozkazy od więcej niż jednej osoby w organizacji, co nie miałoby miejsca, gdyby była drugim dowódcą.
Advertisement