Bohaterowie Wiki
Advertisement
Bohaterowie Wiki

Nigdy. Nigdy nie przejdę na ciemną stronę. Zawiodłeś, wasza wysokość. Jestem Jedi, jak mój ojciec przede mną.

—Luke Skywalker przeciwstawia się Palpatine'owi w Powrocie Jedi.

Czy Darth Vader jest moim ojcem?

—Luke do umierającego Yody.

Luke Skywalker jest jednym z głównych bohaterów serii Gwiezdne wojny. Jest niesamowitym rycerzem Jedi, który pokonał Imperium. Jest synem Anakina Skywalkera i Padmé Amidali, bratem Leii Organy i drugim padawanem Obi-Wana Kenobiego (po swoim ojcu) i Yodzie (po hrabi Dooku).

Luke jest jednym z trzech głównych bohaterów (wraz ze swoim ojcem Anakinem i Rey) Sagi Skywalkerów, pełniąc rolę głównego bohatera oryginalnej trylogii, drugorzędnej, ale kluczowej postaci w Zemście Sithów i jednej z głównych postaci w najnowszej trylogii, występująca jako pomniejsza, ale kluczowa postać w Przebudzeniu Mocy, jako tytułowy deuteragonista Ostatniego Jedi oraz jako postać pośmiertna w Skywalker Odrodzenie. Pojawił się również epizodycznie w odcinku Bliźniacze słońca w trzecim sezonie Star Wars: Rebelianci.

W jego rolę we wszystkich częściach wcielił się Mark Hamill, który jest również znany jako wiele różnych wersji kultowego złoczyńcy - Jokera.

Osobowość

Podobnie jak jego ojciec, Anakin Skywalker, Luke jest inteligentny, mądry, bezinteresowny, odważny, dumny, impulsywny i lojalny. Ma poczucie sprawiedliwości, honoru i dobrej moralności; oczywiście, podobnie jak jego ojciec, jest czasami zbyt pewny siebie, porywczy, agresywny, nieprzewidywalny, niecierpliwy i niepewny emocjonalnie. Ma zdolność dostrzegania dobra w innych i nie jest zbyt dobrym kłamcą.

Po utracie prawej ręki przez Dartha Vadera Luke staje się znacznie bardziej spokojny, zrównoważony i cierpliwy. Pomimo tego, że teraz ma lepszą kontrolę nad swoimi emocjami i temperamentem niż jego ojciec, Luke wciąż ma chwile utraty cierpliwości i temperamentu. Było to zauważalne, gdy Vader mówił o sprowadzeniu Leii na Ciemną Stronę, a Luke ze złością pokonał go w ich pojedynku na Gwieździe Śmierci.

Ciekawostki

  • Jedyną znaną słabością Luke'a jest woda, ponieważ nigdy nie nauczył się pływać.
  • Robby Benson był na przesłuchaniach do roli Luke'a, ale stracił tę rolę na rzecz Marka Hamilla. Z drugiej strony Robert Englund, przyjaciel Hamilla, był przesłuchiwany do roli Hana Solo, ale przegrał z Harrisonem Fordem.
  • W 2008 roku postać ta została wybrana przez magazyn Empire jako 50. najlepsza postać filmowa wszechczasów.
  • Luke jest wymieniony na 14 miejscu na liście 100 najlepszych fikcyjnych postaci na stronie Fandomania.com.
  • Luke, wraz ze swoim ojcem, Anakinem Skywalkerem, jest znany jako najpotężniejszy użytkownik Mocy w świecie Gwiezdnych wojen.