Do szablonu +18.png
Uwaga!

Od dawna walczyłem tu o przetrwanie, ty też... nie ważne jak... zawsze znajdziesz coś o co warto walczyć.

—Joel o szukaniu czegoś o co warto walczyć

Joel Miller jest głównym bohaterem gry The Last of Us, a także postacią drugoplanową w The Last of Us Part II oraz w The Last of Us: Left Behind. Jest moralnie niejednoznaczną postacią, która jest zdeterminowana przetrwać w postapokaliptycznym świecie bez względu na wszystko. Chociaż jest niezwykle brutalną, bezwzględną i etycznie wątpliwą osobą, nie jest całkowicie pozbawiony pozytywnych cech lub bohaterskich momentów i konsekwentnie dba o dobro Ellie, młodej dziewczyny, z którą podróżuje. W gruncie rzeczy jest postacią rodzicielską opiekującą się córką.

W polskiej wersji językowej głosu użyczył mu Krzysztof Banaszyk, a w wersji angielskiej Troy Baker.

Osobowość

Joel został opisany jako „brutalny bandyta, bezwzględny zabójca i oprawca”. Pokazano, że potrafi zabijać swoich wrogów z godną uwagi brutalnością, zdobywając swoją niesławną reputację wśród tych, których napotyka. David nazywa go „wariatem”. W następstwie epidemii, która nawiedziła kraj, posunął się do pracy na czarnym rynku i przemytu przedmiotów lub interesujących ludzi przez strefy kwarantanny lub inne wyznaczone obszary. Z tego powodu zgromadził cenną wiedzę na temat przetrwania w postapokaliptycznym środowisku. Ellie zauważa, że ​​Joel poplamił rękę krwią niewinnych, kiedy wyjawił jej, że był „po obu stronach”, mając w ten sposób wiedzę o zasadzce łowców i przewidując ją. Ta mroczna przeszłość prawdopodobnie przyczyniła się do jego doświadczenia jako zatwardziałego ocalałego.

Staje się także bardzo oddany wobec Ellie, używając wszelkich możliwych środków, aby ją uratować i zapewnić jej bezpieczeństwo. Torturuje kilku kanibali, aby dowiedzieć się o lokalizacji Ellie, a następnie zabija drugiego więźnia po tym, jak uzyskał informacje od pierwszego. Ellie również bardzo troszczy się o Joela, dbając o niego, kiedy został ranny, tak jak Joel opiekował się nią i chronił ją przez całą podróż. Rozwinęła się między nimi więź ojca i córki.

Przedstawiona jest także druga strona Joela. Przed apokalipsą ciężko pracował, aby samodzielnie wychować córkę. Wybuch epidemii i śmierć Sary zmieniły go w apatycznego, bezwzględnego i wyobcowanego człowieka. Nosi zegarek, który Sara podarowała mu dzień przed początkową infekcją, aby zawsze mu o niej przypominała. Po spotkaniu z Ellie jest początkowo nieufny wobec niej. Jednak Joel później zaczyna jej ufać i uważa ją za wiarygodną przez większość czasu, na przykład gdy Ellie wykrywa Joela lub zapewnia wsparcie. Z biegiem czasu Joel nawiązuje relację ojciec-córka z Ellie, przypominając mu jego ukochaną córkę, Sarę. Jego bardziej życzliwa strona zaczyna się ujawniać, gdy spędza więcej czasu z Ellie i jest to coś co zostało pochowane pod dwiema dekadami winy, straty i bólu.

Niezależnie od tego, czy jest samolubny, czy nie chce ponownie stracić kolejnej „córki” na zachciankę innej, postanowił uratować Ellie i spróbować ponownie zacząć pozory normalnego życia. Jego decyzja o zabiciu Marlene w siedzibie Świetlików w Salt Lake City polega na odcięciu wszystkich luźnych końców, aby nikt nie miał wiedzy o Ellie, a zatem nikt nie pójdzie za nią w przyszłości. Pod tym względem jest przeciwieństwem Marlene, która zamierzała poświęcić Ellie, aby ocalić resztę ludzkości.

Opisany jako mający ponad 40 lat, Joel wie, jak wyglądał świat, zanim został zdewastowany przez zarazę. Z czasem zaczął być mniej związany moralnością i był bardziej napędzany przez robienie wszystkiego, co konieczne, aby przeżyć. Ilekroć Sara jest wychowywana lub czuje się nieswojo, Joel głaszcze zegarek, ten sam, który podarowała mu jego martwa córka, co pokazuje, że jest on dość nawykowy.

Ciekawostki

  • Jego kluczową bronią wydaje się być rewolwer.
  • Został oficjalnie uznany za szóstą najseksowniejszą męską postać grach wideo wszechczasów.
  • Joel został nazwany na cześć Joela Coena, który słynie z reżyserii filmu No Country for Old Men i True Grit.
  • Joel jest fanem muzyki i jako dziecko stwierdził, że chce zostać piosenkarzem, a do tego umie grać na gitarze. To odniesienie do jego aktora głosowego, Troya Bakera, który jest sygnatariuszem i gitarzystą w prawdziwym życiu.
    • Co ciekawe, Baker zagrał także inną postać, która mogła grać na gitarze w roku, w którym wyszło The Last of Us, Booker DeWitt z Bioshock: Infinite.

Linki zewnętrzne