Nie mogę znieść wiecznych porażek!

—Gon Freecss

Gon Freecss jest głównym bohaterem mangi i anime Hunter × Hunter. Jest synem słynnego Łowcy Ginga Freecssa, starającym się samemu zostać Łowcą i znaleźć swojego ojca.

W anime z 1999 roku, w japońskiej wersji językowej głosu użyczyła mu Junko Takeuchi, a w wersji angielskiej Elinor Holt. Natomiast w anime z 2011 roku w japońskiej wersji językowej głosu użyczyła mu Megumi Han, a w wersji angielskiej Erica Mendez.

Charakterystyka

Wygląd

Gon jest młodym chłopcem o długich, czarnozielonych włosach i dużych, orzechowych oczach. Jego główny strój składa się z zielonej kurtki z czerwonawymi brzegami zakrywającej czarny lub biały podkoszulek pod spodem, zielonych krótkich spodenek i zielonych sznurowanych butów. W niektórych arcach, takich jak Greed Island i Chimera Ant, zdejmuje kurtkę i nosi tylko podkoszulek. W arcu Greed Island i na początku arcu Chimera Ant nosi Naszyjnik Paladyna, kartę Greed Island, która może usunąć wszelkie efekty zewnętrzne z karty, którą nosi.

Osobowość

Gon to wysportowany, prosty i przyjazny chłopak szukający przygód. Nie jest też zbyt dobry z matematyki. Jednak jako dziecko spędził dużo czasu w lesie, bardzo dobrze radząc sobie ze zwierzętami. Gon jest wzmacniaczem, który jest znany z prostoty i determinacji. Ta determinacja i talent sprawiają, że zarówno potencjalni sojusznicy, jak i potencjalni wrogowie ufają mu i stają po jego stronie. Ma nieludzkie zmysły; Gon ma wyostrzony węch prawie tak samo jak pies, ma też bardzo dobry wzrok, a także ma bardzo ostry smak. Gon chce zostać Łowcą, ponieważ chce poznać głębię zawodu, który skłonił jego ojca do wybrania zawodu zamiast przebywania z własnym synem.

Jednocześnie jego wady tkwią w jego temperamencie i impulsywności. Gonowi czasami nie udaje się przemyśleć rzeczy i takie działania prowadzą do cierpienia. Chociaż posiada talent znacznie przekraczający normę w jego wieku, za każdym razem, gdy jego umiejętności są kwestionowane, czuje się tak, jakby musiał udowodnić, że osoba antagonizująca go się myli.

Nieustannie dąży do uzyskania większej mocy, często stając się silniejszy w swoim gniewie. Jednak złość Gona prowadzi również do skrajnie lekkomyślnych tendencji. Kiedy jego emocje się rozpalają, Gon staje się irracjonalny i całkowicie nieświadomy czegokolwiek innego. Chociaż jego wola jest silniejsza niż większości i może być bardzo zrównoważony, ten czysty umysł może również czasami sprawiać, że jest bardzo zimny. Kiedy Gon jest opanowany, okazuje się, że potrafi bardzo kreatywnie i rozważnie myśleć, aby rozwiązać problem. Najlepszym przykładem jest trzeci etap egzaminu na łowcę, w którym może myśleć wystarczająco jasno pod wpływem dużego stresu, aby znaleźć sposób, by przejść przez zamknięte drzwi do mety ze wszystkimi swoimi towarzyszami, niszcząc ścianę prowadzącą do niej.

Często innym trudno jest zrozumieć lub odnieść działania lub myśli Gona do tego, co ludzie uznaliby za „normalne” myślenie, a niektórzy uważają go za trochę szalonego. Zepile zauważył, że Gon „nie dba o dobro lub zło”, kiedy jest zaciekawiony lub zdumiony. Jego moralność jest złożona, niemal prawna: Gon ceni życie i etykę, ale potrafi oddzielić od nich swoje osobiste uczucia. Podziękował Binoltowi, seryjnemu zabójcy, po tym, jak pomógł mu stać się silniejszym, i pomimo świadomości tego, jak niebezpieczny jest, Gon podziwia Hisokę za jego siłę. Pomimo chęci powstrzymania działań Trupy Fantomu, Gon nigdy nie czuł do nich nienawiści, dopóki nie odkrył, że są zdolni do odczuwania emocji i empatii. Nigdy nie oceniał Killuy za jego przeszłość jako zabójca, ale warknął na Illumiego, gdy zaczął podejrzewać, że zamiast zabić Killuę, ponieważ nie nauczono go cenić życia, jego rodzina zmuszała go do tego, niezależnie od tego, co o tym myślał. Warto jednak zauważyć, że nawet nie myślał o ostrzeżeniu Agona, gdy ten miał się skrzyżować z Hisoką, pomimo tego, że doskonale wiedział, iż spotkanie to nieuchronnie zakończy się śmiercią mężczyzny, a wszystko po to, by zdobyć znak maga.

Kiedy Kite zginął w obliczu Neferpitou, Gon obwiniał się za to, że jest zbyt słaby i wszedł w niszczycielską i autodestrukcyjną spiralę. Podczas tego popadania w złość stał się niezwykle mściwy i zdecydowany, skupiając się tylko na sprawieniu, by Pitou wyleczyła Kite'a, a gdyby nie Killua, prawdopodobnie zabiłby Komugi. U szczytu załamania psychicznego był gotów zabić Komugi, jeśli Neferpitou nie zaakceptuje jego prośby i ostatecznie zgodzi się poświęcić własne życie, by zabić mrówkę.

Gon jest niezwykle pewny swoich umiejętności. Czasami nie zdaje sobie sprawy, kiedy przeciwnik jest znacznie silniejszy lub nawet po tym, jak wie, że jest silniejszy od niego; niezależnie od tego, będzie nadal walczył. Odmawia uznania siebie za gorszego od każdego przeciwnika, z którym się nie zgadza, w tym tych wyraźnie silniejszych od niego. Togashi początkowo przedstawia to jako naiwne. Oprócz zostania Łowcą i znalezienia swojego ojca, Gon pragnie przede wszystkim siły. Największa niepewność Gona polega na jego własnej słabości i niemożności ochrony najbliższych.

Powtarzającym się gagiem w serii jest to, że często ma problem z matematyką i liczbami. Najlepszym przykładem jest to, że błędnie oblicza wagę drzwi wyzwań w posiadłości Zoldycków, dopóki Kurapika go nie poprawił, albo źle odczytuje cenę mówiąc pięćset osiemdziesiąt milionów, po czym Killua poprawia go, mówiąc pięć miliardów osiemset milionów. Pokazano również, że jeśli ktoś za dużo wyjaśnia mu matematykę i obliczenia, jego głowa wypuszcza parę i ostatecznie eksploduje, tak jak wtedy, gdy Knuckle'owi udaje się go powalić, wyjaśniając obliczenia aury.

Ciekawostki

  • Według aktualnej teorii wśród fanów Gon może pochodzić z Czarnego Lądu przez swoją matkę. Co by wyjaśniało, dlaczego Ging nigdy o niej nie mówił.
  • Nazwisko Gona, Freecss (フ リ ー ク ス, Furīkusu), jest najprawdopodobniej oparte na angielskim słowie „freaks” (フ リ ー ク ズ, furīkuzu), na co wyraźnie wskazuje podobieństwo fonetyczne i graficzne między tymi dwoma słowami.
  • Numer licencji Łowcy Gona to 109824803287, jedyny pełny numer licencji ujawniony w mandze.
  • Gonowi trudno jest rozwiązywać problemy matematyczne i logiczne. Jest to spowodowane dymem wydobywającym się z jego uszu, a czasami eksplozją głowy.
  • Według niego i obserwacji Killuy, Gon bardzo dobrze radzi sobie z wszelkiego rodzaju kobietami. Nie okazuje strachu przed Palm Siberią i jej gwałtownymi wybuchami, a nawet przez większość czasu radzi sobie z jej niestabilną osobowością. Gon twierdzi, że w dzieciństwie poznał wiele kobiet, które odwiedziły jego rodzinne miasto i nauczyły go „wielu rzeczy”.
  • Pomimo utraty swojego Nenu, Gon nadal jest licencjonowanym Łowcą.