Bohaterowie Wiki
Advertisement
Bohaterowie Wiki

Zobacz inne pojęcia – Batman

Nie zamierzam cię zabić. Chcę, żebyś wyświadczył mi przysługę. Chcę, żebyś opowiedział o mnie wszystkim swoim znajomym. Jestem Batman!

—Najsłynniejsza kwestia Batmana.

Czy kiedykolwiek tańczyłeś z diabłem w bladym świetle księżyca?

—Batman do Jokera.

Bruce Wayne, znany również jako Batman, to tytułowy główny bohater nagrodzonego Oscarem filmu Batman z 1989 roku, w reżyserii Tima Burtona i jego kontynuacji z 1992 roku, Powrót Batmana.

W jego rolę wcielił się Michael Keaton.

Osobowość

Bruce Wayne był mocno zraniony widokiem zamordowanych na jego oczach rodziców. Wykazuje zainteresowanie Vicki Vale, ale z powodu swojej obsesji na punkcie swojego alter ego wydaje się nie być w stanie otworzyć się przed nią na poziomie emocjonalnym. Bruce ma śmiertelnie poważne poczucie humoru, choć pokazuje je tylko Alfredowi, którego znał przez całe życie. Podczas gdy w komiksach utrzymywał swój profil playboya, występując publicznie, w filmach Tima Burtona jest kimś w rodzaju samotnika. Mieszkańcy Gotham nie mają pojęcia, jak on w ogóle wygląda, ponieważ jest w stanie wyjść publicznie, nie zwracając na siebie uwagi. Kiedy staje przed Jokerem w biały dzień, okazuje frustrację graniczącą z psychopatią, gdy rozbija wazon i krzyczy: „Lets get nuts!” aby sprawiać wrażenie onieśmielającego. Kontrastuje to z jego zwykle chłodnym zachowaniem, gdy jest Batmanem, co oznacza, że ​​jego alter ego jest uwolnieniem go od wszystkich jego problemów psychologicznych. W przeciwieństwie do swojego odpowiednika z komiksu, ta wersja Batmana nie zastanawia się dwa razy nad zabijaniem przestępców. Na początku pierwszego filmu okazało się, że upuścił rabusia z budynku. Próbował także zabić Jokera w ramach zemsty. W Powrocie Batmana zabił kilku członków gangu Pingwina w brutalny sposób, na przykład podpalając jednego i podrzucając dynamit drugiemu. Bruce także zaczyna pokazywać bardziej towarzyską stronę, ścigając Selinę Kyle. Zaprasza ją do swojego dworu i otwiera się do niej w sposób, w który nie mógł z Vicki. Wkrótce potem Bruce i Selina odkryli swoją tożsamość, ujawniając, że przyciąganie między nimi zostało zbudowane wokół ich osobistych demonów.

Ciekawostki

  • Zanim Michael Keaton został obsadzony w roli Batmana/Bruce'a Wayne'a, Mel Gibson, Kevin Costner, Charlie Sheen, Pierce Brosnan, Tom Selleck, Bill Murray, Harrison Ford, Dennis Quaid, Warren Beatty, Ray Liotta i zmarły Bill Paxton byli brani pod uwagę jako Batman, ale wszyscy oni odrzucili tę rolę.
  • Dwa stroje Batmana noszone przez Michaela Keatona zainspirowały później kostium Batmana w komiksach Batman Troika po wyzdrowieniu Bruce'a, gdy miał kontuzję pleców.
  • Michael Keaton nie mógł słyszeć podczas noszenia kostiumu Batmana. Powiedział, że jego klaustrofobia pomogła mu w odpowiednim nastroju do grania Batmana: „To sprawiło, że wszedłem do środka i tak właśnie chciałem, żeby ta postać i tak była wycofana” - powiedział.
  • Michael Keaton wymyślił słynną kwestię „Jestem Batman”, podczas gdy w scenariuszu było to „Jestem nocą”.
  • Michael Keaton odmówił powrotu jako Caped Crusader do Batman Forever, bo nie podobał się kierunek, w którym Schumacher chciał obrać serię po tym, jak Tim Burton zdecydował, że nie wyreżyseruje trzeciego filmu o Batmanie. W końcu Val Kilmer przyjął rolę Batmana w Batman Forever.
  • W przeciwieństwie do większości wcieleń Batmana, ten nie ma problemu z zabijaniem swoich wrogów. To jedyny aspekt, którego większość widzów i fanów nie lubi w tym wcieleniu Batmana, ponieważ oryginalny Batman ma swój kodeks moralny, w którym nie zabijania swoich wrogów. Ta diametralna różnica jest szczególnie widoczna w Powrocie Batmana, kiedy Batman przywiązuje bombę do wytatuowanego siłacza i uśmiecha się do niego, po czym wrzuca go do ścieku, po czym zbir wybucha.
  • Michael Keaton wcieli się ponownie w rolę Batmana z filmów Burtona, w filmie Flash Extended Universe w 2022 roku, po raz pierwszy od trzydziestu lat.
Advertisement